Nyeste artikler
Moskvitch 412/ 1500 GT
Russerne besad måske mere humor, end mange i Vesten gik og troede. Det er i hvert fald svært ikke at trække på smilebåndet over betegnelsen "GT" .... læs mere

Peugeot 204 Berline GL
Da Peugeot 204 blev præsenteret i Paris den 23. april 1965, markerede det en ny æra for Peugeot. Bilen skilte sig markant ud .... læs mere

Lotus 7 S1
Lotus 7 blev introduceret i 1957 som en videreudvikling af Lotus 6. Den havde det samme minimalistiske rørrammechassis beklædt med aluminium, men i 7eren var det optimeret yderligere.... læs mere
Porsche - der ergebnis: sportswagen der welt
Porsche, en af verdens mest ikoniske bilproducenter, ville aldrig have være blevet etableret uden Ferdinand Porsche. Selvom han kun var en del af virksomheden i 20 år, fra 1931 til sin død i 1951, er hans tekniske nysgerrighed og vision stadig den drivende kraft bag mærkets innovationer – herunder den legendariske Porsche 911.

Foto: Ferdinand Porsche. (Copyright: Porsche)
Ferdinand Porsche blev født den 3. september 1875 i Maffersdorf i Böhmen, i det nuværende Tjekkiet. Allerede som barn viste han en usædvanlig teknisk nysgerrighed, og som 13-årig begyndte han i lære hos sin far, Anton Porsche, der var blikkenslager. Han installerede tidligt elektricitet i hjemmet, og hans interesse for teknologi blev hurtigt en passion. I 1893 blev han ansat hos det elektriske firma Béla Egger & Co. i Wien, hvor han udviklede sine første elektromotorer. I 1900, kun 25 år gammel, præsenterede han sin første banebrydende opfindelse – Lohner-Porsche, den første batteridrevne bil, som blev en sensation ved Verdensudstillingen i Paris. Ferdinand Porsche fik hurtigt anerkendelse for sit arbejde, og hans chef, Mr. Lohner, udtalte forudseende, at Porsche havde en stor karriere foran sig. ... læs mere
Ugens Retro TV

/ Sidst opdateret den 24. november 2024
Nye temaer
Bilens fødsel 1880-1899

Køretøjer, som blev drevet af andre hjælpemidler end dyr, har rødder langt tilbage i tiden. Vindkraft, fjedreoptræk og andre ... læs mere
Samfundet i 1970erne

Ved tærsklen til 70’erne var økonomien rødglødende. Mere end to årtier med vækst havde gjort biler, køleskabe og TV til hvermandseje. Den offentlige sektor var ekspanderet voldsomt for ...læs mere
Audi - vorsprung durch technik

Danskeren Jørgen Rasmussen var tiltrukket af den mekaniske udvikling i Tyskland, hvorfor han i 1904 slog sig ned i Chemnitz. Virksomheden, som han etablerede, beskæftigede sig hovedsageligt med dampmaskiner, men forbrændingsmotoren ...læs mere