1900

*Henri Forundre når en hastighed på 111 km/t. Det sker i New York.

1902

*Ny hastighedsrekord: 120 km/t. Den sættes i Nice af Léon Serpollet i en dampdrevet bil.

*Louis Renault færdigudvikler tromlebremsen som vi kender den i dag. Tromlebremsen er en videreudvikling af Maybachs system fra 1901.

*Samme Louis Renault færdigudvikler kardantrækket. Tidligere er der anvendt kæder. Kardantrækket benyttes i hans Renault 14-hp.

*Princippet for overliggende knastaksel udvikles af Clemént.

1903

*Mercedes tilbyder som den første producent også bremser på forhjulene. Det er dog ekstraudstyr. Først 20 år senere er firehjulsbremser ved at slå igennem.

1904

*Louis Rigolly er den første der runder 100 mph. Det sker i en Gobron-Brillie i Holland, hvor han runder 165 km/t.

*Harry D. Weed sætter kæder på hjul. I Norge er det i dag lovpligtigt at have snekæder i bilen.

1906

*Kongehuset får sin første bil, én Delaunay Belleville.

*Den første bil ankommer til Grønland. Det er Mylius-Erichsen som i forbindelse med Danmark-ekspeditionen transporterer en bil til øen. Bilen er 4 hk luftafkølet E.L.G. Mobil.

*Ny verdensrekord sættes af Fred Marriot: 195 km/t

1907

*Fred Marriot dør efter et rekord forsøg. Forsøget gøres med den dampdrevne bil Stanley Rocket. Uheldet sker med over 304 km/t.

*Sprøjtepistolen introduceres og bliver banebrydende indenfor autolakindustrien.

1908

*Henry Ford starter produktion på samlebånd, da produktionen af Ford T begynder i USA.

*Én Chadwick bliver den første bil nogensinde med kompressor. Den køres af Willie Haupt i Giant´s Despair Hill Climb.

De frygtesløse pionerer 1900 - 1925


Ved skiftet til det 20. århundrede stod det klart, at forbrændingsmotoren var kommet for at blive. De skeptiske fastholdt, at bilen kunne være et udmærket supplement til hesten. Men bilerne blev stadig mere pålidelige og de nåede marchhastigheder, som gjorde dem konkurrencedygtige med hestevognene og dampmaskinerne. Men ved indgangen til det nye århundrede var der dog stadig tale om ombyggede hestevogne, som slet ikke kunne klare de nye kræfter.

Motorsporten vandt frem som et udstillingsvindue for bilfabrikanterne, men de halsbrækkende løb på dårlige veje og bilernes manglende køreegenskaber gjorde det til en risikabel affære at køre racerløb. Selv banale uheld kunne have katastrofale følger. Særligt de opslidende og hasarderede udholdenhedstest blev en stor publikumsmagnet. Men sikkerheden var sekundær, hvorfor mange kørere, mekanikere og publikummer omkom under de vanvittige løb.

Fabrikanterne fik derfor fokus på nye ord som tyngdepunkt og vejbeliggenhed. Selv om bilerne endnu en tid forblev høje og smalle, så bevægede konstruktionerne sig hurtigt væk fra de hestevognslignende køretøjer.

Selv om bilproduktionen var begrænset, så var der et utal af bilmærker på markedet. Mange af dem små lokale værksteder, som byggede motorkøretøjer til de omkringliggende byer. Det blev ofte kun til få byggede biler, hvor hovedparten ikke eksisterer i dag. Den begrænsede produktion af de enkelte modeller, hvor alle var håndbyggede, gjorde bilen til legetøj, som var forbeholdt de rige.

Dette blev ændret med et slag, da Henry Ford i 1908 etablerede det første samlebånd. Ford T blev bilen, som motoriserede USA. Og i dens lange produktionsperiode faldt prisen stødt, fordi samlebåndsmetoden konstant blev forbedret. Den hastige udvikling, som bilen havde undergået, stoppede brat for en tid, da New Yorks børs krakkede på den sorte tirsdag i 1929.

 / Sidst opdateret den 20 marts 2018

1910

*Bollée opfinder det hydrauliske ventilsystem.

*Verdensrekorden sættes til 211 km/t. Rekorden sættes af Barney Oldfield i en Benz.

1911

*Bob Burman sætter uofficiel hastighedrekort i en Benz: 227 km/t.

1914

*For første gang anvendes tændrør af samme princip, som vi kender dem i dag. Det er i en racerbil fra Sunbeam..

1916

*På Indianapolis anvendes for første gang hjelme. Det er Eddie Rickenbacker og Peter Henderson, som for første gang tænker på sikkerheden i motorsport, da de benytter stålhjelme under løbet.

1917

*Mitsubishi bygger sin første bil

1919

*Uofficiel hastighedsrekord: 240 km/t. Den sættes af Ralph de Palma i en Packhard V12.

1920

*Uofficiel hastighedsrekord: 250 km/t. Den sættes af Tommy Milton i en Duesenberg drevet af to 8-cylindrede motorer på hver 5.4 liter.

1921

*I københavn afmærkes en vej for første gang med hvide striber i Danmark.

1923

*Mercedes introducerer med model SSLK den første serieproducerede bil med kompressormotor. Motoren yder hele 300 hk ved 3.400 omdrejninger pr. minut.

*Med Lancia Lambda lancerer første gang en personbil med selvbærende karrosseri (også kaldet monococque). Vincenzo Lancia står bag konstruktionen.

*Danmark vedtager sin første færdselslov.

1924

*Formodentlig den første rigtige motorvej anlægges i Italien mellem Milano og Varese. 8 år efter, da tyskerne anlægger den første autostrada, har Italien 500 km motorvej.

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark