1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
Retro TV

1990'erne - usynlig disruption


For bilentusiasterne blev 90´erne en kedelig tid. Konkurrencen var benhård, og de store revolutioner, og hermed risikoen for fejl, var der ikke plads til. Jovist, 90´erne gav os katalysator, benzinindsprøjtning, airbags i alle hjørner og ABS-bremser, men måtte man nøjes med en mellemklasse bil, så fik man ikke rigtig andet end leverpostej.

Ford prøvede med Ford Ka i anden halvdel af årtiet at skabe lidt fornyelse. Men forsøget var sporadisk og teknikken gammeldags. Faktisk var motorens grundkonstruktion baseret på den gamle Kent motor, som var brugt i Ford Anglia tilbage i 50'erne. I den anden ende af prisskalaen satsede Ford med en ny Scorpio, der med hårde slag fra motorpressen blev slået i gulvet hurtigere end den næsten kom på gaden. De få der prøvede, fik halen på komedie af både samfund og motorjournalister, som allede slikkede sårene efter fattigfirserne.

Japanerne udnyttede situationen og forfinede symaskinerne og flere aktører fra østen dukkede op. I 90´erne fik vi i Europa Daewoo, Kia og mange andre. I afgiftsplagede Danmark fik disse mærker særligt fat, omend danskerne lige skulle vende sig til den mindre prestige, det var at købe biler fra østen.

90'erne blev årtiet, hvor de store etablerede bilfabrikker måtte erkende, at østens bilmærker var kommet for at blive. Det var også Japanerne, som tog initiativet med de store nye linier.

Suzuki Wagon R skabte et helt nyt bilsegment. En lille kompakt MPV, som tog arbejderklassen med storm. Som så ofte før i 90'erne så pressen ikke innovationen i den lille grimme bil, men ikke destomindre endte det med at blive en biltype, som de fleste bilmærker senere nu har kopieret.

Ja, 90'erne var et sært årti, når det kommer til bilens udvikling. Ingen lagde rigtig mærke til alle forandringerne. Men i dag er de samme forandringer helt almindelige, anerkendte og uundværlige.

 / Sidst opdateret den 23. marts 2018

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark