1953

*Chevrolet Corvette bliver den første bil med et karrosseri helt i glasfiber.

1954

*Chevrolet Corvette bliver verdens første serieproducerede bil med en 4-taktsmotor med benzinindsprøjtning. Mercedes 300 SL følger året efter.

1956

*Triumph TR3 og Jensen 541 bliver de første biler, som får skivebremser på forhjulene som standard. Jaguar tilbyder det samme år som ekstraudstyr på XK140.

1958

*Cadillac lancerer som den første fabrikant et pneumatisk affjedringssystem i en serieproduceret bil. Det lanceres i Cadillac Brougham.

*Den klassiske sorte London-taxi ser dagens lys

1959

*Den 18. august præsenteres den legendariske Mini/Morris Mascot.

*Nils Bohlins opfindelse 3-punktsselen lanceres for første gang i en personbil. Det er Volvo, som er først.

1962

*Ferrari lancerer den legendariske 250 GTO

Bilen bliver hvermandseje 1951-1975


Verdensøkonomien var på vej ud af 2. verdenskrigs skygge i et tempo, som ingen ved overgangen til 50'erne havde kunnet forudse. Danskerne drømte om eget hus og ikke mindst noget med en motor. I starten af 50'erne var en bil for de fleste uopnåelig. Det krævede en godkendelse fra Direktoratet for Vareforsyning at købe ny bil. Her sad en streng jury og besluttede, hvem der havde det største behov, og hvem der måtte vente. I 1950 fik kun hver 10. ansøger sit ønske opfyldt. Jordemødre, læger eller handelsrejsende kom forrest i køen, fordi deres transportbehov blev anset for at være særlig stort.

Derfor gik vejen til hjul for mange gennem cykler, røvskubbere og motorcykler. For andre havde bilen været opmagasineret under krigen. Det var blevet støvet af gjort køreklar. Så vejene var fyldt med biler fra 1930'erne og 1940'erne. Selv Ford T var et hyppigt syn.

Men i 1952 blev det igen muligt for alle at købe bil. Det krævede bare en god opsparing, for uden indkøbstilladelse var afgiften højere, og en ny bil kostede mere end hvad en arbejder tjente om året.

USA var lokomotivet, som drev økonomien frem. Danmark blev til parcelhusland og sommerhus var noget, man ikke kun drømte om. Og bil? Den blev uundværlig. Omkring 1950 var der lidt over 100.000 biler i Danmark. Ti årt senere var der 392.000. Privatøkonomien gik amok. Den til dato største forbrugsfest.

Forbrugsfesten skabte en perfekt ramme for udviklingen af bilismen. Trafikpropper blev dagligdag, og Danmark fik sin første motorvej (Hørsholmmotorvejen) i 1956. Vi satte farten op til lands og i luften, og antallet af trafikanter og forulykkede steg massivt. Mens regeringen indførte nye færdselsregler, indledte politiet kampagner for større færdselssikkerhed. Flytrafikken løftede samtidig danskerne ud af provinsialismen og satte hovedstaden på verdenskortet.

Den kraftigt stigende trafik skabte behov for store byomdannelsesprojekter i de større byer, hvor gamle bykvarterer og smukke bygningskomplekser måtte lade livet til fordel for brede to-sporede veje. Et indgreb som mange steder i landet nu er under genopretning, hvor bymidterne føres tilbage til tiden før.

 / Sidst opdateret den 12. februar 2018

1966

*Jensen lancerer som det første bilmærke blokeringsfri bremser og firehjulstræk på en personbil. Det er Jensen FF, som også har firehjulstræk.

1967

*Wankelmotoren bliver for første gang serieproduceret, da den kommer i Mazdas sportsvogn 110S Coupé. Få måneder efter følger NSU med Ro80.

1973

BMW lancerer den første masseproducerede bil med turbolader. Det er BMW 2002 Turbo.

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark