Porsche - der ergebnis: sportswagen der welt
Porsche, en af verdens mest ikoniske bilproducenter, var aldrig blevet etableret uden Ferdinand Porsche. Selvom han kun var en del af virksomheden i 20 år, fra 1931 til sin død i 1951, er hans tekniske nysgerrighed og vision stadig den drivende kraft bag mærkets innovationer – herunder den legendariske Porsche 911.

Foto: Ferdinand Porsche. (Copyright: Porsche)
Ferdinand Porsche blev født den 3. september 1875 i Maffersdorf i Böhmen, i det nuværende Tjekkiet. Allerede som barn viste han en usædvanlig teknisk nysgerrighed, og som 13-årig begyndte han i lære hos sin far, Anton Porsche, der var blikkenslager. Han installerede tidligt elektricitet i hjemmet, og hans interesse for teknologi blev hurtigt en passion. I 1893 blev han ansat hos det elektriske firma Béla Egger & Co. i Wien, hvor han udviklede sine første elektromotorer. I 1900, kun 25 år gammel, præsenterede han sin første banebrydende opfindelse – Lohner-Porsche, den første batteridrevne bil, som blev en sensation ved Verdensudstillingen i Paris. Ferdinand Porsche fik hurtigt anerkendelse for sit arbejde, og hans chef, Mr. Lohner, udtalte forudseende, at Porsche havde en stor karriere foran sig.
I 1906 blev han ansat som teknisk direktør hos Daimler-Motoren-Gesellschaft (senere Daimler-Benz), hvor han i de følgende år designede nogle af de mest anerkendte biler og motorer i sin tid. Blandt hans vigtigste projekter var Mercedes-Benz S, SS og SSK, som blev berømte i både motorsporten og blandt de velhavende. Men det var ikke kun hans tekniske dygtighed, der skabte opmærksomhed; Porsche var også en visionær. I 1923 blev han forfremmet til chefingeniør i Daimler-Benz. På et bestyrelsesmøde foreslog han at udvikle en billig og massivt produceret bil, som alle kunne have råd til – en idé, der blev afvist. Denne modstand mod hans visioner førte til, at Porsche forlod Daimler-Benz og startede sin egen virksomhed i 1931.
Den 6. marts 1931 grundlagde han Porsche Konstruktionburo für Motoren-Fahrzeug-Luftfahrzeug und Wasserfahrzeugbau i Stuttgart, Tyskland. Selvom virksomheden oprindeligt også skulle udvikle komponenter til fly og skibe, blev hovedmålet hurtigt at udvikle en bil, som enhver kunne have råd til. Det førte til samarbejdet med det tyske Rigsforbund for Automobilindustrien om at designe en “folkevogn”. Resultatet af dette samarbejde blev den ikoniske Volkswagen Type 1, bedre kendt som Boblen, som blev den bedst sælgende bil i verden.
Under Anden Verdenskrig blev Porsche-fabrikken flyttet til Gmünd i Kärnten for at undgå luftangreb mod Stuttgart. I denne periode var Ferdinand Porsche også involveret i udviklingen af militære køretøjer, herunder prototypen på Tiger-tanken og den tunge jagd-panzer "Ferdinand" (senere omdøbt til "Elefant"). Selvom hans krigsproduktion ikke nåede de samme højder som hans civile opfindelser, var han en central figur i udviklingen af teknologien bag disse køretøjer.
I 1946, efter krigens afslutning og Ferdinand Porsches internering i Frankrig, begyndte hans søn, Ferry Porsche, og datteren Louise Piech at arbejde i virksomheden. Sammen med deres far begyndte de at udvikle en sportsvogn baseret på Boblen. De ønskede at skabe en bil, der havde den samme luftkølede 4-cylindrede boksermotor som Volkswagen, men med en højere ydelse. Resultatet blev Porsche 356, en let og aerodynamisk sportsvogn, hvor motoren blev placeret bagved bagakslen. Dette gav bilen en unik vægtfordeling og køreegenskaber, der gjorde den populær blandt både entusiaster og racerkørere.

Foto: Father and son. Ferry and Ferdinand Porsche. (Copyright: Porsche)
I 1946, efter krigens afslutning og Ferdinand Porsches internering i Frankrig, begyndte hans søn, Ferry Porsche, og datteren Louise Piech at arbejde i virksomheden. Sammen med deres far begyndte de at udvikle en sportsvogn baseret på Boblen. De ønskede at skabe en bil, der havde den samme luftkølede 4-cylindrede boksermotor som Volkswagen, men med en højere ydelse. Resultatet blev Porsche 356, en let og aerodynamisk sportsvogn, hvor motoren blev placeret bagved bagakslen. Dette gav bilen en unik vægtfordeling og køreegenskaber, der gjorde den populær blandt både entusiaster og racerkørere.
Ferdinand Porsche døde i 1951, kun et par år efter at have set sin drøm om en Porsche sportsvogn blive en realitet. Han efterlod sig et uforglemmeligt aftryk på bilindustrien, både gennem sin designvision og sin evne til at skabe teknologiske gennembrud. Konceptet bag Porsche 356 er i dag stadig grundlaget for den legendariske Porsche 911, som blev lanceret i 1963 og hurtigt blev en af verdens mest ikoniske sportsvogne.
Porsche er i dag ejet af Volkswagen, men Ferdinand Porsches arv lever videre gennem både Porsche og Volkswagen, som fortsat er blandt de mest anerkendte bilproducenter i verden. Porsches tekniske innovation og hans vision om at bygge biler, der kunne ændre verden, lever videre i hvert eneste køretøj, der bærer hans navn.

/ Sidst opdateret den 23. juli 2025

Fakta
Navn: Porsche
Land: Tyskland
Grundlægger: Ferdinand Porsche
Grundlagt: 1900
Status: ejet af Volkswagen