Historie
Land: Tyskland
Pris: ? kr
Produceret: 1963 - 1964
Antal: 83
Tekniske data
6-cylindret boxermotor
1.991 ccm
130 hk v/6.100 omdr.
174 Nm v/4.600 omdr.
Mål (l/b/h): 414/160/132 cm
Vægt: 1.080 kg
0-100 km/t: 9,1 sek
Topfart: 210 km/t
Konstruktion
2-dørs coupé med hækmotor placeret bag bagakslen, baghjulstræk, 5-trins gearkasse
Retro TV
1963 Porsche 901

Foto: Porsche 901. (Copyright: Porsche)
Porsche 356 begyndte at lide under de tekniske begrænsninger, som platform og teknik fra Boblen unægteligt havde, når den skulle anvendes som basis for en sportsvogn. Dens 4-cylindrede motor og simple platform kunne ikke levere den nødvendige kraft og performance til at konkurrere med de mere avancerede sportsvogne på markedet. For at Porsche kunne markere sig på det attraktive sportsvognsmarked var der behov for en model, der ikke kun var kraftigere og hurtigere, men også teknisk adskilte sig mere fra de serieproducerede Bobler.
Selvom Porsche 901, som var den oprindelige modelbetegnelse for 911, markant adskilte sig fra 356, var designet stadig stærkt inspireret af 356. De let skråtstillede runde forlygter og den korte coupé-linje ned over motorklappen var umiskendeligt hentet direkte fra 356. Under motorhjelmen lå stadig en boksermotor, men nu med seks cylindre i stedet for de fire i 356’eren. Teknologisk adskilte 901 sig markant fra 356, men flere dele fra 356 blev stadig anvendt i 901-modellen.
Designet og udviklingen af Porsche 901 blev ledet af Ferdinand "Butzi" Porsche, søn af Ferry Porsche, der spillede en central rolle i formgivningen af 911. Butzi Porsche, som var ansvarlig for designet, skabte den karakteristiske linje og form, der stadig kendetegner Porsche 911 i dag. Udviklingen af teknikken blev drevet af et team af ingeniører under ledelse af Helmuth Bott, en af Porsches dygtigste ingeniører, som bidrog til at udvikle den sekscylindrede boksermotor og bilens drivlinje.
I oktober 1963, på den internationale biludstilling (IAA) i Frankfurt, blev Porsche 901 præsenteret. Der var en næsten euforisk stemning i Zuffenhausen. Efter 15 års succes med 356’eren var den næste generation af Porsche-sportsvogne klar til at tage scenen. Den første model af 901 tiltrak straks beundrende blikke og fik en fantastisk modtagelse. Fremtiden for sportsvogne syntes at have et navn – Porsche 901.

Foto: Porsche 901. (Copyright: Porsche)
Men euforien blev kortvarig, da den franske bilproducent Peugeot protesterede mod navnet "901". Peugeot hævdede, at modelnavnet 901 brød med franske copyright- og varemærkelove. Årsagen var, at Peugeot ejede de juridiske rettigheder til alle modelnavne, der bestod af tre cifre med et nul i midten. På trods af at Porsche havde undersøgt navnet grundigt på forhånd og ikke havde fundet nogen konflikt, måtte de nu ændre navnet.
Dette kom på det værst tænkelige tidspunkt, da designet af "901"-logoet allerede var afsluttet, de første plakater og brochurer var trykt, og de første metalbogstaver til bilens bagmærkat var allerede blevet stemplet. Men Porsche’s chefdesigner Ferdinand Alexander Porsche, bedre kendt som Butzi, vendte denne udfordring til en triumf. Han ændrede simpelthen den sidste "1" i navnet, hvilket skabte en stærk symbolik: Den oprindelige "0" blev til en "1", og Porsche 901 blev til Porsche 911. En lille ændring i navnet, men en kæmpe ændring i bilens skæbne. 911 blev hurtigt en legende.
De første serieproducerede 911’ere rullede ud i begyndelsen af 1965. Modellen blev hurtigt en af de mest ikoniske sportsvogne i verden og markerede en ny æra for Porsche, som for alvor begyndte at skille sig ud som en producent af eksklusive og teknisk avancerede sportsvogne.

/ Sidst opdateret den 23. juli 2025

Om Porsche
I 1946 begynder sønnen Ferry Porsche og datteren Louise Piech at arbejde i virksomheden og sammen med deres far, og sammen begynder de at udvikle en sportsvogn på basis af folkevognen. Bilen skulle have samme luftkølede 4-cylindrede boksermotor, dog med højere ydelse... læs mere
Hvad skete der i 1960'erne?
Biler fra 1960'erne
Samfundet i 1960'erne
Opfindelser 1951 - 1975
