Historie

Land: England
Pris: ? kr
Produceret: 1957 - 1960  
Antal: 243

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
1.172 ccm
40 hk v/ 4.500 omdr./min  
70 Nm v/4.500 omdr./min
Mål (l/b/h): 340/152/94 cm
Vægt: ca. 380 kg
0-100 km/t: 16 sek
Topfart: 128 km/t

Konstruktion

2-dørs roadster med motor placeret foran på langs, baghjulstræk, 3 trins gearkasse, tromlebremser for og bag

Retro TV

1957 Lotus 7 S1


Lotus 7 (Seven) er uden tvivl den mest ikoniske model fra Lotus. Den produceres stadig i forskellige udgaver under licens. Selvom de nyere versioner stadigt bygger på det klassiske letvægtsdesign fra den oprindelige 7'er, er de ny udgaver teknisk set langt mere avancerede end den første model, der havde smalle hjul og små motorer.

Foto: Lotus 7 S1. (Copyright: Lotus)

Lotus 7 blev introduceret i 1957 som en videreudvikling af Lotus 6. Den havde det samme minimalistiske rørrammechassis beklædt med aluminium, men i 7eren var det optimeret yderligere med omkostningsbesparende konstruktionsændringer for at gøre den endnu mere simpel og let. Bilen var strippet for alt overflødigt udstyr, så den var derfor både ekstremt let og stærk. Den lave vægt kombineret med en avanceret undervogn og nøje afstemt affjedring gjorde Lotus 7 til en mester i køreglæde, selvom den var stiv, hård og ukomfortabel at køre i.

Lotus 7 bar tydeligt præg af Colin Chapmans kompromisløse fokus på præstationer gennem lav vægt og simple konstruktioner.

De første udgaver blev udstyret med samme motor som Lotus Mark 2, en 1172 ccm sideventilet Ford motor, der også blev brugt i Ford C Ten fra 1934 til 1937 og senere i Ford Anglia 100E fra 1939 til 1948. Så det var en ældre men også meget driftssikker motor. I dens oprindelige trim udviklede den 30 hk ved 4.000 omdrejninger pr. minut, men i Lotus 7 blev ydelsen hævet til cirka 40 hk ved at øge boringen.

Foto: Lotus 7. (Copyright: Lotus)

Selvom disse ydelsestal ikke imponerer efter moderne standarder så bemærk, at bilen vejede under 400 kg. Det betød, at selv om topfarten og 0-100 disciplinen ikke så prangende ud på papiret, så var Lotus 7 yderst konkurrencedygtig på snoede veje og baner, selv når den var oppe imod langt kraftigere og mere eksotiske racerbiler. Det var på de hurtige og lige stræk, Lotus 7 kom til kort. Topfarten var lav på grund af bilens meget høje vindmodstand.

Motoren blev senere opgraderet til de nyere topventilede motorer fra Ford Anglia på 998 ccm og 1098 ccm, hvilket forbedrede bilens præstationer yderligere.

S1 blev afløst af S2 i juli 1960. S2 fik en kraftigere motor, hvilket markant forbedrede bilens præstationer og bragte den tættere på den kommende generation af superbiler. En Lotus 7 S2 matchede næsten den første udgave af Lamborghini Muira i disciplinen fra 0-100 km/t.

S3 blev introduceret i 1968 og i 1970 kom den sidste Lotus producerede Lotus 7. Denne S4 udgik af produktion i 1973, hvor Caterham fortsatte produktion på licens. Caterham bygger fortsat Lotus 7, som kan fås med motorer på op til 310 hk, der klarer 0-100 km/t på 2,79 sekunder.

 / Sidst opdateret den 25. februar 2024

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark