BMW - goes like schnell

BMWs rejse har været snørklet. Det stod ikke i kortene, at BMW skulle ende som et af verdens førende bilmærker indenfor sportslige familiebiler. Selv logoet, den roterende blå og hvide propel, fortæller historien om, at BMW startede et helt andet sted.

I 1913 etablerer tyskeren Karl Rapp flymotorfabrikken Rapp-Motorwerke nær München, men problemer med motorernes pålidelighed medfører, at Rapp i stedet begynder at producere Austro-Daimler flymotorer på licens. I 1917 overtager to østrigere, Franz-Josef Popp og Max Friz med støtte fra en østrigsk finansmand, Rapp's virksomhed og omdøber den til Bayerische Motoren Werke - BMW.

BMW's første flymotor - Type IIIa - var en vandkølet 6-cylindret rækkemotor, som var forsynet med en "high-altitude" karburator udviklet af Friz. Den tillod motoren at køre med fuld gas ved store højder, et problem, som ellers har voldt flykonstruktører stort besvær. Fly forsynet med en videreudviklet Type IIIa, sætter senere flere højderekorder.

I 1922 flytter virksomheden til en gammel flyfabrik nær Münchens Oberweisenfeld lufthavn.

I 1936 præsenteres BMW type 328. Fra starten vinder BMW stor respekt for bilernes meget høje kvalitet. Da BMW i 1937 sætter hastighedsrekord for motorcykler på 279,5 km/t og senere i 1938 vinder motorløbet Mille Miglia i Italien med en BMW 328 Roadster, hersker der ikke tvivl om BMW’s formåen og kvalitet.

Efter anden verdenskrig vågner BMW op til en total ødelagt virksomhed. Fabrikkerne i Eisenach, Basdorf, Zuhldorf og Durrerhof er væk og fabrikken i München er ødelagt. På grund af virksomhedens aktivitet under krigen nedlægger de allierede, ved forhandlingerne om freden i Europa, desuden et 3-årigt forbud mod al produktion på BMW’s ejendomme.

I 1951 står BMW atter klar med en ny bil. Virksomheden håber, at BMW 501 kan danne økonomisk grundlag for BMW’s fremtidige eksistens. Desværre skuffer salgstallene og fabrikken forsøger i 1956 med BMW 503 og 507. Modellerne bliver rost af presse og anmeldere, men alligevel er der i slutningen af 50’erne ikke solgt mere en 412 stk. 503 og 253 stk. 507. De skuffende salg medfører at BMW i 1962 tager et afgørende skridt væk fra sportsvognsmarkedet, og i stedet satser virksomheden med BMW 1500 på sportslige og kompakte familiebiler. Det har siden været det marked, som BMW har førende på.

I 1979 vender BMW dog tilbage til sportsvognsmarkedet, da fabrikken lancerer BMW M1. Men det forbliver en niche i mærkets modelrække at producere deciderede sportsvogne.

I 1986 fejres bilens 100 års fødselsdag med en stor udstilling. Det bliver også BMW’s bedste år i USA, hvor der sælges over 96.800 biler. Samme år indvies produktionen på den ny fabrik i Regensburg og BMW tager initiativ til projektet "Prometheus", som skal forske i bedre trafik i 90’erne.

I 1990 overtager virksomheden Rolls Royce og hermed er virksomheden tilbage ved produktionen af flymotorer - der hvor det hele startede i 1913. Samme år indvies fabrik nr. 8 og for 3. år i træk, udnævner Europas største bilmagasin, "Auto, motor und sport", BMW’s 3-, 5- og 7-serie til "Best Cars in the World".

BMW køber i 1994 80 % af aktiekapitalen i den britiske bilproducent Rover for 800 mill. pund sterling.



 / Sidst opdateret den 24. februar 2018

Fakta om BMW

Navn: BMW

Land: Tyskland

Grundlægger: Franz-Josef Popp og Max Friz

Grundlagt: 1917

Status: -

Bilerne

1957 BMW 507

1971 BMW 2002

1973 BMW CSL

1981 BMW M1

1983 BMW 524td

1986 BMW M3

Retro TV

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark