Historie

Land: Tyskland
Pris: ca. 500.000 kr
Produceret: 1986 - 1992
Antal: 17.184

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
2.302 ccm
200 hk v/ 6.750 omdr.
225 Nm v/4.750 omdr.
Mål (l/b/h): 433/168/137 cm
Vægt: 1.100 kg
0-100 km/t: 6,9 sek
Topfart: 235 km/t

Konstruktion

2-dørs sedan med motor placeret foran på lang, baghjulstræk, 5-trins gearkasse, skivebremser på alle hjul

Retro TV

1986 BMW M3


Producenten af komfortable autobahnlokomotiver blev nok snarere af nød end lyst nødt til at reagere på den succes, som ærkerivalen Mercedes havde med 190E 2,3 16V. Såvel udenfor banerne som i Touring Car Gruppe A løb Mercedes med opmærksomheden.

I en tid, hvor turboen endnu ikke havde fået fast plads hverdagsbiler, var BMWs kendetegn den 6-cylindrede rækkemotor for tung og havde ikke nær den omdrejningsvillighed, der skulle til for at konkurrere med Mercedes 190. Så BMW måtte en tur i motorsportsafdelingens Formel 1 og 2, hvor motorblokken blev fundet. M5s topstykke fik ”skåret” 2 toppe af, og det hele blev samlet til en 4-cylindret 16-ventilet motor på 2,3 liter. For at bilen kunne godkendes til Gruppe A, skulle karrosseriet have plads til fire anvendelige sæder. Så motoren blev skruet ned i BMWs mindste karrosse, en 2-dørs 3-serie model E30, som fik strammet undervognen op og fik et mere aerodynamisk design. Faktisk var kun tag ogmotorhjelm fælles med den almindelige 3-serie. Derudover skulle der bygges mindst 5.000 eksemplarer til salg hos forhandlerne.

M3 blev en øjeblikkelig succes. Den vandt mange sejre i touringcar mesterskaberne såvel nationalt som internationalt. Men det skal bemærkes, at M3 ikke opnåede samme dominans som Mercedes 190E. Hertil var Sierra RS Cosworth for stærk en konkurrent. Men mens de fleste producenter stillede op med voldsomt modificerede biler til løb, valgte enkelte producenter at bygge biler, som fx BMW, hvor banebil og gadebil stort set var identiske. Derfor var M3 noget af det tætteste, de heldige ejere kom på en Gruppe A bil til almindelig gadebrug.

På trods af relativ få kræfter efter moderne målestok, hvor fx familiebilen Seat Leon Cupra har 300 hk, er BMW M3 stadig et ikon indenfor de gadebiler, som blev udviklet til motorsport. Og husk på, at bilens 200 hk blev opnået uden brug af turbo eller kompressor. Senere og for at følge med konkurrenterne blev M3 forbedret. Sidste model fra 1992, M3 Sport Evolution, ydede 235 hk. Igen uden turbo.

Produktionen af M3 E30 stoppede I 1992, hvor den blev afløst af M3 E36.E36 fik en 6-cylindret. Siden fik M3 også en V8-motor med turbo, så udviklingen skred efterhånden langt fra det oprindelige koncept, hvor M3 var udviklet med billøb for øje. De seneste Derfor er BMW også i de senere M3'ere vendt tilbage til række-sekseren.

 / Sidst opdateret den 24. februar 2018

Om indsæt bilmærke

BMWs rejse har været snørklet. Det stod ikke i kortene, at BMW skulle ende som et af verdens førende bilmærker indenfor sportslige familiebiler. Selv logoet, den roterende blå og hvide propel, fortæller historien om, at BMW startede et helt andet sted... læs mere

Hvad skete der i 70'erne?

Biler fra 1980'erne
Samfundet i 1980'erne
Opfindelser 1976 - 2000

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark