Historie

Land: Tyskland
Pris: ? kr
Produceret: 1972 - 1975
Antal: 1.039

Tekniske data

6-cylindret rækkemotor
3.153 ccm
206 hk v/ ? omdr.
? Nm v/? omdr.
Mål (l/b/h): ?/?/? cm
Vægt: 1.250 kg
0-100 km/t: 7,1 sek
Topfart: 190 km/t

Konstruktion

2-dørs sedan med motor placeret foran på langs, baghjulstræk

Retro TV

1973 BMW CSL


BMW var bagud i kampen om Touring Car mesterskaberne i 1971 og 1972. Fords Capri RS2600 slog overlegent BMW's 2800 CS, som i store træk var standardbiler med ekstra hestekræfter. BMW var derfor i fuld gang med at udvikle en ny bil.

Den 1. januar 1973 stod en ny BMW CSL (L=lightweight) klar, hvor alt var større, lettere og mere markant end på den gamle 2800 CS. CLS havde fået en større motor, et letmetalkarrosseri gjorde den lettere, og spoilere gjorde den mere markant i designet. Kun 166 rigtige CSL blev bygget, mens de resterende op til 1000 enheder, som var kravet for at kunne deltage i Touring Car mesterskabet, blev bygget på basis af standard BMW Csi, som var bygget i traditionel stålplade. Aluminiumkarrosseriet var for dyr t at producere og vanskelig at vedligeholde.

Med Niki Lauda bag rattet vandt BMW åbningsløbet på Monza, og Hans Hezemann vandt det samlede mesterskab for BMW i 1973. Bilen ydede i gadeversionen 206 hk, og flertallet var uden spoilerne. Kun 39 gadeversioner blev bygget med den store hækspoiler, som gav den tilnavnet Batmobilen. Baneraceren ydede op mod 450 hk, og da bilen i 1976 blev forsynet med en 3,5 liters turboladet motor, var baneydelsen helt oppe på 750 hk.

Kvaliteten af bilen var gennemført. Motoren var stærk og leverede et stort moment hele vejen fra lidt over tomgang til spidsbelastning med den velkendte hule summen, som en BMW 6-cylindret rækkemotor skal lyde. Indvendigt var førerpladsen indrettet perfekt - ganske som BMW er i dag.

 / Sidst opdateret den 24. februar 2018

Om BMW

BMWs rejse har været snørklet. Det stod ikke i kortene, at BMW skulle ende som et af verdens førende bilmærker indenfor sportslige familiebiler. Selv logoet, den roterende blå og hvide propel, fortæller historien om, at BMW startede et helt andet sted... læs mere

Hvad skete der i 70'erne?

Biler fra 1970'erne
Samfundet i 1970'erne
Opfindelser 1951 - 1975

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark