Historie

Land: Frankrig
Pris: ? kr
Produceret: 1948 - 1991
Antal: 5.114.961

Tekniske data

2-cylindret boksermotor
375 ccm
9 hk v/ ?00 omdr.
? Nm v/?00 omdr.
Mål (l/b/h): 378/148/160 cm
Vægt: 475 kg
0-100 km/t: - sek
Topfart: 64 km/t

Konstruktion

4-dørs hatchback med motor placeret foran på langs, forhjulstræk

Retro TV

1948 Citroên 2CV


På den 35. bilsalon i Paris den 7. oktober 1948 kl. 10.00 blev Citroën 2 CV præsenteret for offentligheden. Men først et år senere kom den ud til de første forhandlere – i første omgang ville de nemlig ikke sælge den på grund af udseendet.

Historien startede allerede i 1935. Boulanger, Citroëns daværende administrerende direktør, forudså en efterspørgsel på en lille og let bil, som var billig i anskaffelse, billig i drift, nem at køre, solid og som kunne klare turen i kartoffelmarkerne inden man skulle til fest. Det nye projekt fik navnet TPV (Toute Petite Voiture = meget lille bil). Projektlederen blev skaberen af B11 Traction Avant, André Lefebre, og kravene var i mere end én forstand enkle; Bilen skulle kunne rumme 2 personer og en sæk kartofler, den skulle være bekvem og let kørt - også for kvinder - og så måtte den kun koste en tredjedel af prisen for en Traction Avant.

I 1939 stod 250 prototyper klar til præsentation i Paris, men Frankrig erklærede krig mod Tyskland i september 1939, og af frygt for at tyskerne skulle få fingre i den nyudviklede bil, besluttede Boulanger at destruere alle prototyperne undtaget en. Måske reddede krigen i virkeligheden 2CV'ens kommende succes. Faktum var, at prototypen ikke var særlig vellykket. En forlygte, håndstart, spartansk indretning og en simpel og dårlig undervogn havde næppe givet bilen den succes, som den fik efter krigen. I stedet benyttede Boulanger krigsårene til i hemmelighed at videreudvikle 2CVen.

I 1948 fik Boulanger endelig præsenteret 2CV'en. Publikum var vilde, men pressen gav den en blandet omtale. Pressen hæftede sig ved den spartanske konstruktion og det ringe udstyr. Den kunne kun fås i grå, den havde én baglygte, benzinniveauet måltes med en pind, vinduesviskerne blev drevet af speedometerkablet, og motoren startede man med en snor som på en plæneklipper. Den dårlige omtale gav bilen en dårlig start, men efterhånden som bilkøberne opdagede charmerne og "overså" skavankerne, fik bilen vind i sejlene. I det første salgsår blev der kun solgt 900 biler, 17 år senere var tallet steget til 168.000 biler på et år.

Herefter gik det støt tilbage, og produktionen i Frankrig blev indstillet i 1988. Den sidste 2CV rullede af samlebåndet i Holland i 1991.

 / Sidst opdateret den 4. marts 2018

Om Citroên

Det var forretningsmanden Citroën, der med omhu og spekulation opbyggede imperiet, men det var kunstneren André, som tiltrak kundernes opmærksomhed. Allerede fra starten var bilerne innovative og anderledes. Og Citroëns branding, et ord som næppe var kendt på denne tid, skete med effektive og storslåede midler... læs mere

Hvad skete der i 1940'erne?

Biler fra før 1949
Samfundet i 1940'erne
Opfindelser 1926 - 1950

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark