Citroên - extraordinaire

Forretningsmanden og kunstneren André Citroën grundlagde historiens måske mest innovative bilmærke i 1913. På rekordfart blev mærket Citroën en veletableret bilproducent, i begyndelsen kun i Frankrig, men hurtigt bredte ringene sig til resten af Europa. Således blev der allerede i 1924 produceret mere end 12.000 biler.

Det var forretningsmanden Citroën, der med omhu og spekulation opbyggede imperiet, men det var kunstneren André, som tiltrak kundernes opmærksomhed. Allerede fra starten var bilerne innovative og anderledes. Og Citroëns branding, et ord som næppe var kendt på denne tid, skete med effektive og storslåede midler. I 1922 lejede han et fly, som med rød røg skrev Citroën på himlen. Tre år senere forvandlede han Eiffeltårnet til et kæmpe neonskilt, selvfølgelig også med skriften Citroën. Køberne stod i kø efter bilerne.

Det var i 1934, at Citroën slog sit navn endeligt fast i Europa. Med 7CV og 11CV byggede han en bil, hvis visioner rakye ind i det 21. århundrede. De var forsynet med forhjulstræk, uafhængig affjedring på alle hjul, og en god benzinøkonomi efter datidens forhold.

I begyndelsen af 70'erne begyndte det at gå den anden vej. Successen havde kvalt udviklingen af nye biler. Modellerne havde en del år på bagen, og selv om DS designmæssigt stadig var på fuld omgangshøjde med konkurrenterne, så kunne teknikken ikke løbe fra sin alder. Der var en stor skare af loyale kunder, men det blev stadig mere vanskeligt at tiltrække nye kunder. Og trods den videre udvikling af 2CV, som havde godt fat i det unge publikum, så var navnet Citroën ved at støve til. Citroën var i krise.

Et faldende bilsalg medførte, at Citroën i 1974 gik konkurs. Midt i en oliekrise frygtede den franske regering en højere arbejdsløshed, så regeringen besluttede at redde Citroën ved at indlemme det i det statsejede virksomhed, Peugeot, og PSA Peugeot Citroën var en realitet.

Selv om Citroên var reddet, så medførte fusionen med det konservative Peugeot også, at Citroën mistede ambitioner på den tekniske og designmæssige side. Siden er de to mærker kun blevet mere ens til Citroêns ulempe, så bilerne langt henadvejen nu er teknisk identiske, og det er nu kun designet, som adskiller de to mærker.



 / Sidst opdateret den 1. marts 2018

Fakta

Navn: Citroen

Land: Frankrig

Grundlægger: Andre Citroën

Grundlagt: 1913

Status: -

Bilerne

1948 Citroên 2CV

1965 Citroên Ami6

1966 Citroên DS19 Berline

1971 Citroên GS Berline

1975 Citroên SM

1978 Citroên Visa Club

Retro TV

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark