Historie

Land: Danmark
Pris: 25.000 kr
Produceret: 1987 - 1989
Antal: -

Tekniske data

Elmotor 36V
3 blybatterier 12V/90ah
5 hk
Rækkevidde: 40-70 km
Mål (l/b/h): -/-/- cm
Vægt: - kg
0-100 km/t: - sek
Topfart: 40 km/t

Konstruktion

Glasfiber/plast karroseri, 3-hjulet med baghjulstræk, motor og batterier placeret bag, plads til 1 voksen og 1 barn

Retro TV

1987 Mini-el


Med de skavanker den nu en gang havde, denne første udgave af Steen Jensens elbil, så er den alligevel et bevis på, at Danmark kan give genlyd i den store verden. I lang tid var Steen Jensens Mini-El den elbil, som der var produceret flest af i verden. Og koncept og design levede helt frem til 2013, hvor tyske Citycom AG fortsat producerede bilen.

Mini-El var 3-hjulet med 2-kreds hydraulisk bremsesystem med tromlebremser på alle 3 hjul. Den blev drevet af en Pacific Scientific jævnstrømsmotor med permanente magneter, som ydede 1 hk nominelt, 5 hk max. Motoren var blå, og da denne senere blev skiftet med en Thrige-motor, som var rød, benævnes modellen Mini-El oftest som modellen med blå motor. Motoren trak på baghjulene via en rem, og differentialet var enkelt løst med direkte træk på venstre baghjul og en simpel friktionskobling på højre baghjul.

Bilens el-system var på 36V og bar præg af, at produktionsomkostningerne skulle være lave. Også motorstyringen var gjort simpel af hensyn til prisen. Den bestod af en formodstand, hvor en stabel kulplader blev trykket sammen, når speederen blev trykket ned. Ved 15-20 km/h kortsluttede formodstanden, så motoren fik fuld spænding. Dette havde 2 ulemper; et højt strømforbrug og en hård belastning af relæerne. Det dårlige elsystem og den simple motorstyring medførte hyppige driftsstop og mange reklamationer.

Men også funktionsmæssigt var der mangler på den første model. Topfarten var i underkanten, selv i byerne, og karrosseriet viste svagheder efter nogle måneders brug. Overdelen havde en tendens til at bøje op på midten på grund af at gasstøddæmperne, som løftede overdelen, konstant trykkede på overdelen. Dette gav utætheder mellem over- og underdel.

Når alt det negative er sagt, så var Mini-El også et nyskabende og innovativt ikon. Den var udviklet målrettet efter bytrafik og til personer med korte køreafstande. Den var det ultimative miljøvenlige køretøj og med en størrelse som kun lige gjorde, at den opfyldte de absolutte basale krav til rummelighed og komfort. Den prøvede ikke at være noget, den ikke var. Men fejlene overskyggede Steen V. Jensens vision, så den dårlige kvalitet blev den primære grund til bilens popularitetsfald og udslagsgivende for fabrikantens første konkurs i 1988. En forbedret udgave, Mini-El City, fulgte i 1989.

 / Sidst opdateret den 24. marts 2018

El-Trans A/S

Det var her ingeniøren Steen V. Jensen så mulighederne i elbilen. Ud fra filosofien om at 80% af danskerne havde under 15 km til arbejde, og at flertallet kørte alene, begyndte danskeren udviklingen af et lille eldrevet køretøj, som kunne opfylde de krav.... læs mere

Hvad skete der i 1980'erne?

Biler fra 1980'erne
Samfundet i 1980'erne
Opfindelser 1976 - 2000

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark