Historie

Land: Italien
Pris: ca. ? kr
Produceret: 1948 - 1950
Antal: 37

Tekniske data

12-cylindret V-motor
1.992 ccm
115 hk v/ ? omdr.
? Nm v/? omdr.
Mål (l/b/h): ?/?/? cm
Vægt: 1.000 kg
0-100 km/t: 12,0 sek
Topfart: 184 km/t

Konstruktion

2-dørs coupé med motor placeret foan på langs, baghjulstræk, 5-trins gearkasse

Retro TV

1948 Ferrari 166 Inter


Enzo Ferrari indså hurtigt, at motorsporten endnu ikke var moden til at tiltrække de store sponsorater. For at finansiere de dyre racerløb var Ferrari nødt til at etablere en egentlig bilproduktion med salg til private for øje. Udviklingsomkostningerne til den nye gadebil skulle holdes nede. Som en selvfølge for Enzo Ferrari i 1948, utænkeligt i dag, kørte han i bogstaveligste forstand racerbilen 166S ud på offentlig vej.

For at bevare det eksotiske link til racerbanerne bevarede gadebilen navnet 166 med tilføjelsen Inter, som refererede til teamet Scuderia Inter. Teamet havde vundet sejre i 166S, så tættere på en racerbil til gadebrug kom man ikke. Chassis, gearkasse og motor var derfor identisk med banebilen. Dog var motoren i gadebilen neddroslet for at sikre holdbarheden. Den kunne fås med ydelser på mellem 110 og 14 hk afhængig af karbureringen. Men det var stadig den geniale lille V12'er designet af Gioacchino Colombo, som i en mindre udgave også drev Ferraris første racerbil 125S. Motoren var i 166 Inter på 2 liter svarende til 166 ccm pr. cylinder. Ferraris måde at navngive sine biler på.

Som det var normalt på daværende tidspunkt, byggede de mere eksklusive fabrikanter ikke selv karrosserierne. I stedet leverede køberne selv bilerne til karroseribyggere, som designede et karroseri efter køberens ønske.

Af de 37 byggede eksemplarer er der derfor forskellige designs. Carrozzeria Touring byggede flest. Øvrige karrosseribyggere var fx Farina, Bertone, Ghia og Finale.

Afløseren for 166 Inter kom i 1950. Motoren blev boret op til 2,3 liter med en cylindervolumen på 195 ccm. Afløseren hed derfor 195 Inter. Ellers var bilerne teknisk identiske. Den sidste Inter kom i 1951. Endnu engang blev Colombo-motorens slagvolumen øget. Denne gang til 2,6 liter, så volumen på den enkelte cylinder steg til 212 ccm. Ferraris sidste Inter fik derfor navnet 212 Inter.

 / Sidst opdateret den 11. marts 2018

Om Ferrari

Den 30. december 1947 kunne verdens første "private" Ferrariejer, Gabriele Besana, forlade fabrikken med en model 166 med serienummer 002C. Overgangen til også at konstruere biler til gadebrug bliver Ferrari's overlevelse. Pengene begynder at strømme ind og der kan afsættes flere ressourcer til nye designs, som i 50'erne og 60'erne bliver Italiens... læs mere

Hvad skete der i 70'erne?

Biler fra før 1949
Samfundet i 1940'erne
Opfindelser 1926 - 1950

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark