Historie

Land: Italien
Pris: ? kr
Produceret: 1947 - ?
Antal: ?

Tekniske data

12-cylindret V-motor
1.497 ccm
72 hk v/ ? omdr.
? Nm v/? omdr.
Mål (l/b/h): ?/?/? cm
Vægt: ? kg
0-100 km/t: ? sek
Topfart: ? km/t

Konstruktion

2-dørs roadster motor placeret foran på langs, baghjulstræk

Retro TV

1947 Ferrari 125S


Det er ikke en skrivefejl, men bilen har 12 cylindre og er på kun 1497 ccm. Modelnavnet 125 står netop for slagvolumen for en cylinder. Enzo Ferrari præsenterede denne Ferrari 125 den 25. marts 1947 i Rom. Det var den første Ferrari bygget af Ferrari, og motoren var designet af Gioacchino Colombo. Oprindeligt havde den lille V12 kun 72 hk, men ved hjælp af kompressor blev ydelsen senere hævet til 118 hk. Motoren blev senere boret op og brugt langt op i halvtredserne i andre af Ferraris modeller.

Ferrari 125 var ikke en køn Ferrari, men den lille lette bil forsynet med V12-mekanik under hjelmen dannede grundlag for mærkets senere succes. Netop den 125S, som ses på billedet, vandt Ferrari's første sejr i Grand Premio di Roma den 25. maj 1947.

Der kun bygget et ganske lille antal 125, sandsynligvis færre end 10, og ingen af dem eksisterer i dag. Ferrari har i 1988 derfor produceret et nøjagtigt kopi af denne meget specielle sportsvogn.

 / Sidst opdateret den 11. marts 2018

Om Ferrari

Den 30. december 1947 kunne verdens første "private" Ferrariejer, Gabriele Besana, forlade fabrikken med en model 166 med serienummer 002C. Overgangen til også at konstruere biler til gadebrug bliver Ferrari's overlevelse. Pengene begynder at strømme ind og der kan afsættes flere ressourcer til nye designs, som i 50'erne og 60'erne bliver Italiens... læs mere

Hvad skete der i 70'erne?

Biler fra før 1949
Samfundet i 1940'erne
Opfindelser 1926 - 1950

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark