Skoda - beautiful economy

Klement og Laurin

Det startede i december 1895, hvor mekanikeren Václav Laurin og bogsælgeren Václav Klement begyndte at producere cykler. I løbet af få år begyndte den nye virksomhed Laurin & Klement også at producere motorcykler, som senere vandt mange internationale konkurrencer.

I 1905 forsøgte Laurin & Klement første gang at lave en bil. Som virksomhedens motorcykler blev den første bil, Voiturette A, meget populær. Successen skabte hurtigt et stabilt grundlag for Laurin & Klement på det internationale bilmarked, hvorfor produktionen steg og produktionen blev snart for stor til de eksisterende rammer. I 1907 dannedes derfor et nyt aktieselskab, som skulle skabe kapital til at udvide.

Den hastige udvikling i teknologien krævede i 20'erne, at virksomheden fandt en stærk samarbejdspartner for at overleve i den hårde konkurrence. Ved siden af biler, var produktionen nu også udvidet til at omfatte busser, fly og landbrugsmaskiner. I 1925 fusionerede Laurin & Klement med firmaet Skoda fra Pilsen, hvilket betød afslutningen på mærket Laurin & Klement.

1925 Skoda 110

Skoda overlevede depressionen med 420 Popular, som var synonym med den kvalitet og holdbarhed, som karakteriserede Skoda op til 2. verdenskrig. Krigen afbrød udviklingen i virksomheden, hvor den i stedet blev en del af Hermann-Göring-Werke, som producerede våben til den tyske krigsmaskine.

I 1946 blev Skoda nationaliseret som Skoda AZNP. Under det kommunistiske styre fik Skoda monopol på produktion af biler og første efterkrigsmodel blev 1101/1102, som var baseret på teknologien fra før krigen. Det var samme måde de andre europæiske konkurrenter skabte deres første efterkrigsmodeller, så Skoda kunne derfor bevare en relativ god standard op gennem 50'erne. Men i 60'erne begyndte den vesteuropæiske teknologi at udvikle sig hurtigt, hvilket satte den statskontrollerede virksomhed bagud. Monopolet på hjemmemarkedet fremskyndede ikke en udvikling i et tempo, som kunne matche eksportmarkedernes.

Historien op gennem 70'erne og 80'erne er velkendt for de fleste. Kun meget få nye modeller blev introduceret. De eksisterende blev i stedet kosmetisk ændrede. Teknikken ændrede sig kun meget lidt. Den høje standard, som navnet Skoda havde været forbundet med før 2. verdenskrig ændrede sig derfor gradvist til i 80'erne at være synonym med et billigt transportmiddel.

Op igennem 1980erne faldt Skodas popularitet markant. Skærpede krav til forurening og sikkerhed gjorde modellerne med hækmotor stort set usælgelige i den vestlige verden. Skoda Favorit, som var en ny og mere moderne konstruktion med motoren placeret foran på tværs og forhulstræk, formåede at holde Skoda på markedet. Og da virksomheden i 1991 blev overtaget af VW, var fremtiden for den traditionsrige virksomhed sikret. Favorit blev senere afløst af Felicia, som var bygget helt efter moderne normer, og brød helt med den gamle virksomhed. I 1996 rullede Skoda nr. 1 million af samlebåndet produceret siden VW´s overtagelse af Skoda.



 / Sidst opdateret den 6. marts 2018

Fakta

Navn: Skoda

Land: Tjekkiet

Grundlægger: -

Grundlagt: 1925

Status: ejet af VW

Bilerne

1985 Skoda 105 LS

Retro TV

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark