Simca - belle confortable et sûre

Trods den store succes i 1950'erne formåede Simca aldrig at udfordre de to veltablerede franske bilfabrikanter Renault og Citroën. Idéen var ellers god nok, da Henri-Théodore Pigozzi, Fiats hovedimportør i Frankrig, i 1934 samlede nogle små fabrikker i fællesskabet Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile, forkortet Simca. Simca skulle producere de succesfulde Fiat-modeller på licens. Ingen udviklingsomkostninger og Fiats minibiler var altid en god salgsvare.

Den første Simca var baseret på Fiat Tipo 508, som senere blev efterfulgt af Tipo 518. I slutningen af 30'erne kom også Simca Cinq, som var det franske synonym for Fiat 500 Topolino.

Med introduktionen af Simca Aronde i 1951 bevægede Simca sig for første gang væk fra licensproduktionen. Ganske vist var Aronde designet med hjælp fra Fiat, men bilen var produceret af Simca og blev kun bygget som en Simca. Aronde blev et stort gennembrud for Simca, og for at sikre en fortsat udvidelse af markedsandelene gik Simca på opkøb. Simca købte blandt andet Unic i 1951, Fords fabrik i Poissy i 1954 og et andet fransk bilmærke, Talbot, i 1958.

1950'erne var en stor succes for Simca, men det var også midt i successen, fabrikken lukkede den trojanske hest ind, som senere skulle betyde Simcas endeligt. 15 % af Simcas aktier havde været reserveret til Ford i forbindelse med Simcas køb af Fords fabrik i Poissy. I 1958 solgte Simca de 15 % til Chrysler i USA. På det tidspunkt var det ikke muligt at se konsekvenserne af dette salg. Men kort tid efter salget af aktierne offentliggjorde Chrysler, at Aronde ville blive bygget på licens på Chryslers egen fabrik i Adelaide. Senere i 1963 øgede Chrysler aktieandelen til 63 %, og da grundlæggeren Pigozzi døde i 1964 var der fri adgang for Chrysler. I 1970 havde Chrysler 99,3 % af aktierne, og Chrysler ændrede Simca til Chrysler France.

For at bevare et rimeligt salg bibeholdte Chrysler navnet Simca, men med introduktionen af 1307 i 1975, begyndte udfasningen af navnet Simca. 1307 fik navnet Chrysler-Simca, hvor Chrysler-skiltet fik plads på motorklappen, mens Simca-skiltet blev henvist til bagklappen. Samtidigt med introduktionen af 1307 begyndte Chryslers problemer på hjemmemarkedet USA at slå igennem, og Chrysler France begyndte at smuldre. Det var paradoksalt, at Simca var på sit højeste siden midten af 50'erne, da Chrysler solgte hovedparten af aktierne til Peugeot i maj 1978, men det siges, at Chrysler alene lod Peugeot overtage roret for at redde successen. Peugeots overtagelse medførte ikke de store ændringer i produktionen, men året efter skiftede Chrysler France navn til Talbot, hvorefter alle biler nu hed Talbot-Simca. 2 år efter, i 1981, forsvandt navnet Simca helt.



 / Sidst opdateret den 26. februar 2018

Fakta

Navn: Simca

Land: Frankrig

Grundlægger: Henri-Théodore Pigozzi

Grundlagt: 1934

Status: Lukket 1981

Simca

1975 Simca 1100 LX

1976 Simca 1307 GLS

Retro TV

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark