Lamborghini - Innovazione

Det er svært helt at lade være med at sammenligne Ferrari og Lamborghini. Men det er urimeligt at gøre det. For de to hovedpersoner havde vidt forskellige bevægegrunde for at træde ind i bilproduktion. Enzo Ferrari brændte for racerbiler. Men produktionen af gadebiler var nødvendig for at tjene penge til racerbilerne. Ferruccio Lamborghini interesserede sig derimod kun for at producere gadebiler og havde ingen ambition om at være aktiv I motorsport.

Ferruccio Lamborghini blev født den 28. april 1916 i Renazzo di Cento, kun knap 50 km fra Modena, hvor Enzo Ferrari blev født. Interessen for mekanik førte ham til Bologna for at studere til maskiningeniør. Under 2. verdenskrig var han mekaniker i den italienske hær på Rhodos. Efter krigen vendte han tilbage til Italien, hvor han begyndte at ombygge militære køretøjer til landbrugsmaskiner. Men allerede tre år efter krigen begyndte Lamborghini at producere sine egne traktorer.

Det er usikkert, hvorfor Lamborghini vendte sin opmærksomhed mod sportsvogne. Måske følte han sig tiltrukket af den succes, som hans nabo Enzo Ferrari havde med sine biler. Historien fortæller, at Lamborghini klagede over støjen fra gearkassen i sin nye Ferrari. Enzo Ferrari afviste kritikken og svarede, at Lamborghini skulle holde sig til traktorer, så skulle han nok lave sportsvogne. Selv om Lamborghini allerede på dette tidspunkt var en velhavende mand med en succesfuld traktorvirksomhed, så var det måske denne provokation, som fik ham til at kaste sig over bilproduktion, hvor målet for Lamborghini netop blev at bygge mere raffinerede GT-biler, som kunne konkurrere med de etablerede mærker som Ferrari og Maserati.

Og det var netop raffinementet, som adskilte Lamborghinis biler fra mange af konkurrenterne. Designmæssigt startede det relativt neutralt med 350 GT, men den tilbød en komfort, der slog konkurrenterne. Med præsentationen af Miura’en i 1966 slog Lamborghini for sit navn fast som en at historien mest innovative producenter af GT-biler og sportsvogne. Som den første superbil med centermotor startede Lamborghini en ny klasse af sportsvogne, som senere blev kopieret af konkurrenterne.

Lamborghini voksede hurtigt. Men oliekrisen i starten af 1970’erne ramte markedet for de hurtige biler. Ferruccio Lamborghini nedtrappede sit virke i virksomheden og i 1973 solgte han selskabet til Georges-Henri Rossetti og René Leimer og gik på pension. Han tilbragte resten af sit liv på sit vinslot. Han døde den 20. februar 1993, 77 år gammel.

Selskabet kom ikke rigtig ovenpå efter oliekrisen og gik konkurs i 1978, hvor resterne i blev solgt i 1980 til brødrene Jean-Claude og Patrick Mimran. Brødrene investerede i virksomheden, som i perioden under de to brøde fik udviklet nye modeller, som supplerede Lamborghini Countach. Jalpa’en, som var en faceliftet Silhouette, var den ene.

Den anden var den voldsomme terrængående LM001. På trods af stor omtale blev den aldrig nogen succes. Den ramte lige midt i fattigfirserne. Men igen skabte Lamborghini en ny biltype, som senere er kopieret i stor stil; Super hurtige og stærke firehjulstrækkere som Porsche Cayenne, VW Touran og Range Rover Sport er blot nogle få eksempler på biler, som i 2000’erne begyndte at præge gadebilledet. Upraktiske, uøkonomiske og politisk ukorrekte - det var netop, hvad Lamborghini LM001 også var.

Brødrene Mimran solgte Lamborghini til Chrysler Corporation i 1987. Chrysler lukkede ned for Jalpa og LM002, efterfølgerende til LM001. I stedet blev Lamborghini Diablo præsenteret i 1990 som afløseren for Countach. Med Diabloen vendte Lamborghini tilbage til rødderne, hvor både Jalpa’en og LM havde skuffet voldsomt.

I 1994 skiftede Lamborghini atter hænder. Det blev solgt til en gruppe af investorer fra Indonesien og Malaysia. Allerede i 1998 solgte de Lamborghini videre til Volkswagen-koncernen, som i dag fortsat ejer Lamborghini. Uanset om man er tilhænger af de nye ejerskab eller ej, så har VW indbygget den tyske pålidelighed og samlekvalitet i bilerne, som tidligere var en mangelvare i de klassiske superbiler.



 / Sidst opdateret den 28. marts 2018

Fakta

Navn: Lamborghini

Land: Italien

Grundlægger: Ferruccio Lamborghini

Grundlagt: 1963

Status: Ejet af VW

Bilerne

1966 Lamborghini Miura P400

1975 Lamborghini Countach LP400

1978 Lamborghini Countach LP400 S

Retro TV

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark