Historie

Land: England
Pris: ? kr
Produceret: 1968
Antal: 3

Tekniske data

6-cylindret rækkemotor
3.909 ccm
175 hk v/4.800 omdr.
295 Nm v/3.000 omdr.
Mål (l/b/h): 415/?/? cm
Vægt: ? kg
0-100 km/t: ? sek
Topfart: ? km/t

Konstruktion

2-dørs roadster med motor placeret foran på langs, baghjulstræk, 4-trins gearkasse, skivebremser for, tromlebremser bag

Retro TV

1968 Austin-Healey 4000


Hedder den Austin-Healey 4000, 3000 MK4 eller er det slet ikke en model, fordi den aldrig rigtig kom i produktion? Under alle omstændigheder var det en spændede idé, Donald Healey fik, da han på grund af de amerikanske emmissionskrav erstattede 3000-seriens motor med en vaskeægte Rolls-Roycemotor på 4 liter. Men ideén var lidt for smart og god til British Leyland, så det blev kun til 3 eksemplarer - og Austin Healey 3000 MK3 sluttede derfor æraen om "The Big Healeys".

Den store 6-cylindrede rækkemotor var den samme, som leverede kræfterne til Rolls-Royce Vanden Plas R Saloon og havde været leveret til BMC siden 1964, hvor den blev brugt i Princess ´R´. I 1967 overvejede BMC at bruge den i MGC, men her valgte man at bruge British Leylands egen række-sekser.

Rolls-Roycemotoren, som var i aluminium, var længere end 3000'erens 3 liters motor, så for at bevare pladsen i kabinen, blev bilen skåret over i 2 stykker og forlænget med 152 mm. Bilen frihøjde blev forøget for at opfylde de nye amerikanske krav om forlygternes minimumshøjde over vejen. I følge Don Healey var køreegenskaberne også forbedrede, men ellers adskilte Austin Healey sig ikke fra 3000 MK3.

 / Sidst opdateret den 27. marts 2018

Om indsæt bilmærke

Donald Healey, som oprindeligt drev et værksted i Cornwall, begyndte at interessere sig for bilindustrien i 30'erne. Efter lidt arbejde hos... læs mere

Hvad skete der i 1950'erne?

Biler fra 1960'erne
Samfundet i 1960'erne
Opfindelser 1951 - 1975

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark