Historie

Land: England
Pris: ? kr
Produceret: 1967 - 1971
Antal: 9.992

Tekniske data

6-cylindret rækkemotor
2.912 ccm
124 hk v/ 4.750 omdr.
221 Nm v/2.700 omdr.
Mål (l/b/h): 472/170/144 cm
Vægt: 1.524 kg
0-100 km/t: 15,0 sek
Topfart: 161 km/t

Konstruktion

4-dørs sedan med motor placeret foran på langs, baghjulstræk, 4-trins gearkassse, skivebremser for, tromelbremser bag

Retro TV

1967 Austin 3-litre


Når man ser den, er man lidt uforstående overfor den ublide medfart, Austin 3.0-litre fik ved præsentationen i 1967. Austin 3.0-litre udstråler engelsk konservatisme og overklasse. Der er krom nok, og den lange brede og lave karrosse med de store hjul giver bilen et pænt klassisk look. Og på papiret ser specifikationerne endda pæne ud. Men det var en måbende presse, der blev præsenteret for Austin 3.0-litre i 1967. Var det virkelig bare en Austin 1800 med en forlænget motorhjelm og et større bagagerum, som BMC præsenterede som deres nye topmodel?

Ved nærmere eftersyn holdt pressens skeptiske anelser stik og klapsalverne forstummede i en pinlig tavshed. 3.0-litre blev præsenteret som BMCs nye topmodel, men der var intet nyt. Den var bygget på Austin 1800, der var designet af Alec Issigonis. 1800 havde øgenavnet Landcrab (landkrabbe). Øgenavnet havde Austin 1800 fået af en rallykører, som sammenlignede Austin 1800's måde at køre gennem sving med en krabbes måde at bevæge sig på - sidelæns.

Midtersektionen fra Austin 1800 var rent genbrug. Det betød masser af kabineplads. For at få plads til den større motor, havde BMC forlænget fronten. Bagenden var også forlænget, så 3.0-litre fik en sedanlignende bagende mod 1800s hatchback. Ved præsentationen var 3.0-litres forlygter ovale, men i produktionen kom den med dobbelte lygter. Kølergitteret var større, undervognen var gjort mere komfortabel, og i kabinen var der lidt mere pynt.

Motoren var ikke den gamle C-motor fra 1954, men en ny række sekser med 7 hovedlejer. Den blev også brugt i MGC, hvor den var ganske kvik, men i en bil som 3.0-litre var den søvnig og tørstig, omend den havde en kultiveret og afslappet motorgang. En journalist har sagt, at motoren kombineret med en automatisk gearkasse var så sløv, at den ikke ville kunne trække dine bukser ned.

Alt i alt var Austin 3.0-litre det endelige bevis på BMCs arrogance og manglende forståelse for bilkøberne. Man byggede ganske enkelt ikke en luksusbil til den engelske overklasse på basis af en elementær bil til middelklassen. Bilen blev en fiasko, og da British Leyland senere overtog BMC, blev den hurtigt taget ud af produktion, kun 4 år efter præsentationen.

 / Sidst opdateret den 26. marts 2018

Om Austin

I mellemkrigstiden fortsatte Austin den konventionelle linie, men på grund af pålideligheden og kvaliteten var bilerne eftertragtede. I 1952 fusionerede Austin og Morris og dannede BMC - British Motor Company. Austin var den bærende kraft i det efterfølgende... læs mere

Hvad skete der i 1960'erne?

Biler fra 1960'erne
Samfundet i 1960'erne
Opfindelser 1951 - 1975

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark