Historie

Land: England
Pris: ? kr
Produceret: 1964 - 1968
Antal: 210.000

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
1.799 ccm
86 hk v/ 5.300 omdr.
134 Nm v/2.100 omdr.
Mål (l/b/h): 417/170/141 cm
Vægt: 1.200 kg
0-100 km/t: 13,7 sek
Topfart: 154 km/t

Konstruktion

4-dørs sedan med motor placeret foran på tværs, forhjulstræk, 4-trins gearkassse, skivebremser for, tromelbremser bag

Retro TV

1964 Austin 1800


Austin 1800 fuldendte Alec Issigonis trilogi; Austin Seven (Morris Mini), Austin 1100 og nu Austin 1800. De var alle tre baseret på samme idé: Tværstillet motor, forhjulstræk, stor akselafstand i forhold til totallængden, uafhængig affjedring på alle hjul, og som Austin 1100 havde også Austin 1800 hydrolastisk affjedring, som på forbilledlig vis øgede komforten på ujævne veje.

Austin 1800 blev præsenteret på London Motor Show i 1964 og som Minien og Austin 1100 satte den en ny standard for rummelighed i sin klasse. Kontruktionen med den tværstillede motor, forhjulstræk og en stor akselafstand gav enorm plads i kabinen i forhold til bilens totale længde. Motoren var BMCs B-motor med 5 hovedlejer, som blandt andet også blev brugt i MGB, hvor den i Austin 1800 dog var neddroslet. I senere modeller af Austin 1800 kunne samme motor også fås i en dieseludgave.

Bilen blev som mange af BMCs andre modeller solgt under flere navne, blandt andet kom den i 1966 som Morris 1800 og i 1967 som Wolseley 18/85.

I 1968 kom den første opdatering af Austin 1800. MKII kunne leveres med automatgear og servostyring samt i en 1800S udgave, der havde den originale MGB motor med samme antal hk som i MGB. Bilen opnåede gode resultater i rallysporten. En kendt rallykører gav den øgenavnet, eller kælenavnet om man vil, Landcrab (landkrabbe). Navnet refererede til bilens måde at køre gennem svingene på, hvor den nærmest bevægede sig sidelæns som en krabbe.

I 1972 kom den sidste opgradering og samtidigt kom Austin 2200, som var identisk med 1800. Den større motor gav en mere blød kørsel, som dog ikke kunne ændre det faktum, at tiden var ved at løbe fra "The Landcrab". Både Austin 1800 og 2200 udgik af produktion i 1975.

 / Sidst opdateret den 25. marts 2018

Om Austin

I mellemkrigstiden fortsatte Austin den konventionelle linie, men på grund af pålideligheden og kvaliteten var bilerne eftertragtede. I 1952 fusionerede Austin og Morris og dannede BMC - British Motor Company. Austin var den bærende kraft i det efterfølgende... læs mere

Hvad skete der i 1960'erne?

Biler fra 1960'erne
Samfundet i 1960'erne
Opfindelser 1951 - 1975

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark