Historie

Land: Sverige
Pris: 294.407 kr
Produceret: 1986 - 1995
Antal: ca. 90.000

Tekniske data

4-cylindret rækkemotor
1721 ccm
109 hk v/ 5.800 omdr.
Mål (l/b/h): 426/171/132 cm
Vægt: 950 kg
0-100 km/t: 9,5 sek
Topfart: 180 km/t

Konstruktion

3-dørs hatchback med motor placeret foran tværs, forhjulstræk, selvbærende karrosseri, 5-trins gearkasse, skivebremser på alle hjul

Retro TV

1987 Volvo 480 ES


Uden en sportsmodel som 1800S på programmet opbyggede Volvo op gennem 70'erne et støvet image som traktoren til landmænd og dyrlæger. For en periode var det et udmærket image, når man producerede biler til  en købestærk og konservativ målgruppe, men målgruppen blev mindre. Så det var ikke en holdbar situation for Volvo.

300-serien, som blev introduceret i 1976, var et mislykket forsøg på at bløde op. Med vanlig Volvosk konservatisme endte serien som et mislykket paradoks mellem tradition og forkølet nytænkning. Men det værste var, at køberne opfattede 300-serien som en DAF på grund af den hollandske oprindelse.

200-seriens forfald og 300-seriens fiasko gav uro i Volvo-koncernen. Det var nu, der skulle satses på et bredere publikum. I 1986 præsenterede Volvo det koncept, som skulle bryde de gamle traditioner. Volvo 480 ES skulle åbne døren til en yngre og mere trendsættende målgruppe. I teorien lød det godt. 480ES så med sit 3 dørs hatchback-karrosseri da også lovende ud, smuk og sporty med kort afskåret hæk og klaplygter. Og som den første Volvo havde den tværstillet motor og forhjulstræk.

Men prisen var meget høj. Man sparede 100.000 kr ved at købe en BMW 320i.  Eller for samme pris kunne man købe en Mercedes 190. Og selv om papiret antydede rimelige præstationer, så var motoren for svag til det sportslige design.

Til gengæld havde Volvo fået styr på DAF-fabrikken i Holland, hvor 480 skulle produceres. Kvaliteten var god. Med 8 års rustgaranti tog Volvo 480 førertrøjen. Og bilen var spækket med elektronik, som både var komfortabelt og energibesparende. Fx ved fuld gas slukkede klimaanlæg, el-varmen i sidespejlene og el-bagruden for at mindske modstanden i generatoren og hermed give maksimal ydelse til acceleration. Også sædevarmen havde en speciel styring. Ved en udetemperatur på over 14 grader kunne den ikke slås til. Smart eller irriterende?

I starten af 1987 kom 480 Turbo ud i udstillingslokalerne. Volvos intention var at give bilen den motorkraft, køberne savnede. Men med kun 11 hk mere og kun marginalt bedre præstationer end standardversionen, var det vanskeligt at se fornuften i at investere de 25.000 kr mere. Faktum er, at 480 aldrig fik den motor, den havde fortjent.

Selv ikke i 1993, hvor 1,7 liters motoren udskiftes med en 2 liters for at opveje effekttabet ved katalysatorer benyttede Volvo chancen til at give ydelsen et ordentligt skub opad.

Der er sikkert mange årsager til, at Volvo den 7. september 1995 slukkede for samlebåndet til 480 uden at have en afløser. Men en afgørende årsag er, at 480 og de efterfølgende 440 og 460 aldrig rigtig rykkede ved Volvos image. Kundeporteføljen forblev uændret, fordi 480 aldrig blev en rigtig sportsvogn, og fordi 440 og 460 gled tilbage til de konservative dyder.

Men for Volvo var 480 en milepæl. I mediebilledet fik Volvo en opblomstring, og virksomheden så, at der var håb efter den legendariske 200-serie. 400-serien lagde grunden til en perlerække af moderne biler; først 800-serien og siden serierne 40, 50, 70 og 80.

 / Sidst opdateret den 12. februar 2018

Følg klassiskebiler.dk
klassiskebiler.dk handler om..

...klassiske biler i alle afskygninger men mest dem, som ungdommen, familier og bedsteforældre rent faktisk havde råd til at købe og køre i. Ferrari, Rolls-Royce og Lamborghini er fantastiske biler, men faktum er, at de var til de få, og de bidrog heller ikke til ret meget andet end glittede plakater på drengeværelserne. Nej, det var biler til masserne som rykkede bilhistorien fremad, og det er der, de spektakulære personligheder og opfindelser findes.

Kontakt
  • Skriv på facebook

    Adresse:
    5250 Odense SV
    Danmark