Historie

Land: Frankrig
Periode: 1947 - 1961
Antal: 1.105.543
Pris: kr. -

Motor og teknik

Motor bagtil
baghjulstræk
r4/ 747 ccm
19 hk/ 4000 o/min
Kompressionsforhold 7,25:1
moment 45 Nm v. 2000 o/m
3 trins manuel gearkasse
tromlebremser for og bag

Præstationer

Topfart: 95 km/t
0-60 km/t: 13,7sek 

Mål og vægt

Mål (l/b/h): 361/143/- cm
Vægt: 560 kg 

1948 Renault 4CV

Det var faktisk Ferdinand Porsche, som under krigen blev lokket til Frankrig, hvor han blev arresteret og tvunget til at foretage de fornødne ændringer på prototypen af 4CV, som ikke havde været nogen succes. Efter krigen, hvor den franske stat overtog Renault-fabrikkerne, blev Pierre Lefaucheux indsat som administrerende direktør. Trods stor modstand i bestyrelsen, fik han 4CV sat i produktion i 1947, og det viste sig hurtigt at blive en succes, for da Renault 4CV gik ud af produktion i juli 1961, var der produceret ikke færre end 1.105.543 eksemplarer.

 

Som det ses på billedet, var bilen lille. Alligevel kunne en voksen nordeuropæer nemt og bekvemt kravle ind bag rattet og finde sig en komfortabel kørestillingen. For at lette indstigningen var dørene hængslet bagtil, hvilket senere gav dørene øgenavnet "selvmordsdøre".

Motoren var anbragt bag bagakslen, hvilket gav bilen hækmotorens fordele m.h.t. kabineplads, men som også gav en kraftig understyring. Motormæssigt var 4CV ingen sprinter, men den seje 4-cylindrede motor var alligevel nok til at følge med datidens trafik. Til gengæld var den økonomisk, da der var langt mellem optankninger og smøreeftersynene.


 1948 Renault 4CV
(Foto: brochure/reklame)

Links

Dataguide 1948
Historiske milepæle 1926 til 1950
 

Købers guide

Ingen oplysninger

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk