Historie

Land: Frankrig
Periode: 1965 - 1976
Antal: -
Pris: kr. 25.820

Motor og teknik

Selvbærende karrosseri
Motor fortil på tværs
forhjulstræk
r4/ 1130 ccm
53 hk/ 5800 o/min
Kompressionsforhold 8,8:1
moment 8,6 Nm v. 3000 o/m
4 trins manuel gearkasse
skivebremser for, tromler bag

Præstationer

Topfart: 139 km/t
0-100 km/t: 19,2 sek 

Mål og vægt

Mål (l/b/h): 397/156/140 cm
Vægt: 825 kg 

1966 Peugeot 204

Da Peugeot 204 blev præsenteret i Paris den 23. april 1965, var det en bil, der lå langt fra Peugeots traditionelle og større saloons. Som den første Peugeot havde 204 en tværliggende motor med forhjulstræk og skivebremser på forhjulene.

De fleste vil nok betegne 204 som en ordinær 60er bil i den mindre mellemklasse, og den betragtning er nok heller ikke helt ved siden af. Men for Peugeot var den indgangen til et nyt og moderne image, og som den mest solgte bil i Frankrig i 1969 til 1971 indikerede den også, at Peugeots omfattende organisatoriske ændringer i midten af 60erne, var det rette spor.

Der var ingen forgænger for 204, så Peugeot kunne starte udviklingen af en helt ny bil. Motoren var relativ lille, hvilket skyldtes at bilen skulle konkurrere i den franske 6CV afgiftsklasse.

I 1969 introduceres 304. 304 kunne bedst betegnes som 204s storebror. Platform og teknik var identisk, i det 304 dog havde motoren boret op til 1288 ccm, og 304 var lidt større med en mere moderne front.

I 1968 kommer 204 i en dieselversion med en 1255 ccm motor, som i 1974 bores op til 1357 ccm.

204 udgår af produktion i 1976, mens 304 fortsætter i produktion endnu et år.


 1966 Peugeot 204
(Foto: brochure/reklame)

Frontal crashtest fra 1964
(Foto: Peugeot. Frontal crashtest fra 1964)

Links

Dataguide 1966
Historiske milepæle 1951 til 1975
 

Købers guide

Rust er 204s største problem, som det var tilfældet for alle sydeuropæiske biler i 60erne og 70erne. Nogen mener, problemet er størst i 304.

Motoren er relativ simpel, og er ikke specielt udsat for problemer. Adgangen til reperation af 204s motor er dårlig, og specialværktøj er krævet. Gearkassen er ikke stærk, men på grund af den svage motor, holder den fint. Har gearkassen problemer med at skifte fra 3. til 2. gear, er det tegn på en omfattende reperation. Både motor og gearkasse skal helt ud før en renovering af gearkassen er mulig.

Interiøret er rimeligt stærkt, specielt på 204. Det immiterede læder i 304 er dog sart.

 

Copyright  1995 - 2010 klassiskebiler.dk - Elmedals Allé 8 - 5250 Odense SV - klassiskebiler@klassiskebiler.dk